Blog

Kerstconcert. Vivace, levendige muziek

Zondag 24 december 2017

12:00 – 13:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

Vivace betekent levendig, dat is de uitstraling van het gemengd koor uit Heeswijk-Dinther! Het 39 leden tellende koor, onder leiding van Rein Boeijen, heeft een repertoire dat varieert van klassiek tot modern, waaronder musicals, nederpop en opera. Vivace verzorgt ook ‘backing vocals’ in theaterprogramma’s. Voor dit kerstconcert zal het koor een keuze maken uit een uitgebreid kerstrepertoire.

Kerstrepertoire

Het koor zal een keuze maken uit onderstaand repertoire:
– Angel’s Carol – Away in a manger – Baby boy
– Carol of the bells – Christmas is coming – Do you hear what I hear
– Domnulet si Domn din cer – Echo carol – Eer zij God in onze dagen
– Every Valley – Freu dich Erd und Sternenzelt – God rest you merry, gentleman
– Hallelujah, Jesus is born – Happy X-mas – Have yourself a merry little Christmas
– Heilige nacht – I’ll be home for christmas – In dulci jubilo
– Jingle bells – Joy to the world – Kinder swijgt
– Kirchenlied auf die heilige Christnacht – Let it snow -O Little town o Bethlehem
– Long time ago in Bethlehem – Lord of All – Mary’s little Boy Child
Mensenvolk van alle tijden – Midden in de winternacht – O ce vesta minunata
Once in a Royal David’s City – O salich heylich Bethlehem – Rejoice
See the manger – Silver bells – Sill, weil’s Kindlein schlafen will
Stille nacht – A Swinkling Christmas – Unto us a child is born
Verleih uns Frieden – When a child is born – White Christmas

Advertenties

Vocal Group Basic Light. Aangenaam divers

Zondag 10 december 2017

12:00 – 13:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

De 20 leden tellende Vocal Group Basic Light, uit Berlicum, zingt a-capella, met pianobegeleiding en samen met solisten uit het eigen koor. Samenklank en presentatie zijn belangrijke componenten in het optreden van Basic Light. De groep streeft ernaar bij haar optredens alles uit het hoofd te zingen.
Het repertoire van de groep kent een afwisselend genre, variërend van mooie ballads, lekkere up-tempo nummers, pop, gospel en ook Nederlandse, Zweedse, Afrikaanse liedjes met een boodschap.

Programma

Het programma voor dit concert staat nog niet vast. Er zal een keuze worden gemaakt uit onderstaand repertoire:
– Somebody to Love
– Home
– The Cup song
– I’ll be there
– In This Heart
– Joy to the World
– Shackles (Praise You)
– Gabriellas Sang
– Hallelujah
– Siyahamba
– So Strong
– Lief
– Valerie

Over Vocal Group Basic Light

Basic Light kent een variëteit aan genres. Van gospel, pop tot Afrikaanse liederen. Zelfs Nederlandse liedjes gaan ze niet uit de weg. De 20 man tellende groep bestaat uit een mix van mannen en vrouwen (van midden dertig tot begin zestig) in vier stemgroepen: alten, sopranen, tenoren en bassen.
Basic Light is in 2005 opgericht en treedt gemiddeld zo’n 4 à 5 keer per jaar op. Op elke dinsdagavond wordt er (in Berlicum) geoefend.

Vocaal Ensemble Melos, Cellokwartet Wiriavier en Caroline Spanjaard: ‘Assemble, all ye maidens’

Zondag 19 november 2017

12:00 – 13:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

Het koffieconcert wordt verzorgd door Vocaal Ensemble Melos o.l.v. Lucas Vis, m.m.v. het Cellokwartet Wiriavier en Caroline Spanjaard, sopraan. Zij brengen het programma ‘Assemble, all ye maidens’.
Vocaal Ensemble Melos is een projectkoor dat is opgericht door Caroline Spanjaard en Lucas Vis. In het Cellokwartet Wiriavier speelt Lucas Vis zelf mee.

Programma (onder voorbehoud)

– Warlock – liederen
– R. Schumann – 3 delen uit Romanzen op. 69
– M. Reger – Drei Gesänge op. 111B
Cello-kwartet Wiriavier
– Aria (nog te bepalen) door Caroline Spanjaard met celli
– R. Schumann – 3 delen uit Romanzen op. 69
– F. Poulenc – Petites voix
– Fl. Schmitt
– G. Holst – deel uit “Seven part songs” met celli
– R. Schumann – 3 delen uit Romanzen op. 91

Over Vocaal Ensemble Melos

Vocaal Ensemble Melos is een projectkoor dat is opgericht door Caroline Spanjaard en Lucas Vis. In januari 2016 heeft Melos zich voor het eerst gepresenteerd in Best en Eindhoven. Melos bestaat uit twaalf goede zangeressen, die ieder ruime ervaring hebben op het gebied van zowel koor- als solozang.

Over Cellokwartet Wiriavier

Cellokwartet Wiriavier wordt gevormd door de cellisten Wikkie Vis, Rita Ernst-Kurtos, Connie van der Dussen en Lucas Vis. Het repertoire van Wiriavier bestrijkt muziek van de laatste eeuwen, veelal speciaal gearrangeerd voor het kwartet. In het programma met Melos treedt Wiriavier tevens op als begeleidend instrumentaal ensemble.

Over Lucas Vis

Lucas Vis studeerde van 1962-1969 aan het Muzieklyceum in Amsterdam, cello bij Reinier Bresser en orkestdirectie bij Jaap Spaanderman. In 1967 volgde hij een directiecursus bij Bruno Maderna, waarbij hij als beste deelnemer een onderscheiding kreeg van Radio Salzburg. Daarna was hij deelnemer aan masterclasses en cursussen bij Pierre Boulez, Jean Fournet, Marius Constant, Dean Dixon en Paul Hupperts. Op advies van Maderna en Boulez studeerde Vis ook compositie, bij Jan van Vlijmen. Lucas Vis dirigeert diverse grote orkesten. Daarnaast geeft hij directieles op het conservatorium te Amsterdam (waar hij ook enige jaren directeur was) en is hij regelmatig voorzitter van concoursen.

Over Caroline Spanjaard


Caroline Spanjaard, studeerde zang bij o.a. Maria Acda en Joep Bröcheler en behaalde in 1997 haar Staatsdiploma Solozang. Ze is een veelgevraagd concertzangeres die zich beweegt door alle stijlperiodes van barok tot hedendaags. Tot haar uitgebreide repertoire behoren de passies van Bach, “Messiah” van Händel, de “Grosse Messe in c-moll” van Mozart, de Requiems van Mozart, Fauré en Brahms, romantische werken van Bruckner, Mendelssohn en Rheinberger, alsook de orkestliederencycli “Sieben frühe Lieder” van Alban Berg en “Les Illuminations” van Benjamin Britten. Als operazangeres vertolkte ze de rol van Dido in Purcell’s “Dido & Aeneas”. Verder is ze graag actief in professionele ensembles, waaronder de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven en Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe.

Ensemble Speelhuys: Decemberfeesten in de Hollandse Gouden Eeuw

Zondag 3 december 2017

12:00 – 13:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

Ensemble Speelhuys brengt de Decemberfeesten uit de Nederlandse Gouden Eeuw muzikaal naar Kasteel Heeswijk. Het kwartet, gespecialiseerd in de muziek van het Hollandse uitgaansleven van toen – ‘kroegbarok’, zegt Speelhuys – laat liederen en dansmuziek rond Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw horen.

Decemberfeesten

Was de barok in Europa rond 1700 altijd chique kunstmuziek? In Nederland was er altijd meer vraag naar een volkse variant. Hof en adel stelden hier weinig voor en de protestantse kerk was ook geen muziekvriend. Maar: in kroegen, danslokalen en schouwburgen was meer dan genoeg te horen!

Onze decemberfeesten dateren al uit de Middeleeuwen, maar in de Gouden Eeuw kreeg vooral het Sinterklaasfeest een opvallende inhoud. Wij 21ste-eeuwers zouden de goedheiligman uit die tijd nauwelijks herkennen! En Kerstmis? Dat bleef juist eeuwenlang gelijk. Oprechte devotie, ontroering en vreugde zetten altijd de toon. Oud en Nieuw vormden een deel van de kersttijd maar brachten daarin hun eigen liederen voort.

Sinterklaas

Speelhuys begint met Sinterklaasliederen. Enig idee waar de vrijers en de paartjes van speculaas vandaan komen? In de Gouden Eeuw was de sint niet alleen kindervriend, maar ook huwelijksmakelaar en ‘datingspecialist’. En al herkennen wij Zwarte Piet tegenwoordig vooral aan zijn kostuum anno 1600, deze tegenspeler van de goedheiligman was in die tijd een grote afwezige!

Over Ensemble Speelhuys

Het ensemble bestaat uit:
– Felicia van der Maden, zang, blokfluit
– Martin van Vliet, zang, theorbe, barokgitaar
– Jos Koning, viool, viola d’amore, zang (en verteller)
– Marcel Snijders, contrabas, violone, zang

Felicia van der Maden (mezzo sopraan) combineert haar juridische werkzaamheden met haar grote passie voor muziek en zang in het bijzonder. Komend vanuit de klassieke hoek verlegt zij haar grenzen ook naar het lichtere genre. Met de Kroegbarok van Speelhuys vindt zij daarin de uitstekende combinatie van barokmuziek en het luchtige lied van alledag uit de 17e eeuw. Felicia legt zich hier steeds meer toe op de kunst van het vertellen in de veelcouplettige teksten maar weet met haar warme stem ook de luisteraar te boeien met verstilde aria-achtige liederen begeleid door strijk en snaar.

Martin van Vliet (theorbe, barokgitaar, zang) is verslingerd aan de (oude) muziek, zowel vocaal als instrumentaal. Vocaal zijn vele stijlen aan bod gekomen, Gregoriaans, Palestrina, Bach, Mozart maar ook Stockhausen. Daarnaast hebben de historische tokkelinstrumenten zijn hart gestolen. In Speelhuys heeft hij de kans de pracht en praal van de “elitaire” barok te vermengen met de weerbarstige rauwheid, maar ook speelsheid van het dagelijks leven van de 18de eeuw.

Jos Koning (viool, viola d’amore) is als muzikant en als wetenschapper (musicoloog en socioloog) dé Nederlandse expert op het terrein van de Amsterdamse speelhuizen, inclusief de muziek uit die wereld. In zijn spel hoor je zowel de oude folk-rot (Crackerhash, Twee Violen en een Bas) als de barokmusicus (Camerata Trajectina, Campanula). Tussendoor schudt hij de – waar gebeurde – rode oren-verhalen rond de speelhuiswereld op vermakelijke wijze uit zijn mouw.

Marcel Snijders (contrabas, violone) is geworteld in de popmuziek en jazz en klassiek opgeleid. Hij speelde Argentijnse tango en Cubaanse son, symfonieën en kamermuziek, jazz en gypsy swing, soul en americana, oude muziek en nieuwe muziek. In Speelhuys balanceert zijn spel op de grens tussen klassiek en licht en komt zijn veelzijdigheid tot zijn recht. Marcel verstaat de kunst van het weglaten maar pakt zo nu en dan ook graag uit. Naast Speelhuys legt hij ook het fundament onder ensemble Septime en The Strong and Silent Types.

Ritzerfeld & Van Kimmenade Liederen van Ralph Vaughan Williams

Zondag 15 oktober 2017

14:00 – 15:00 uur, Matineeconcert, Kasteel Heeswijk

Na het succesvolle project ‘Schubert’s Winterreise’ werkten Frans van Kimmenade en Wim Ritzerfeld aan een vervolg. Dat werd het programma ‘Bright is the ring of words’ met liederen van de grote Engelse componist Ralph Vaughan Williams (1872-1958).

Williams was een leerling van Parry en Stanford, die nog sterk leunden op de Duitse romantiek. Maar Vaughan Williams ontwikkelde een heel eigen, typisch Engelse stijl en beschikte daarbij over een breed palet aan expressieve middelen. Zo klinkt zijn muziek de ene keer mystiek en contemplatief, de andere keer uitgesproken aards en vitaal. Soms grijpt hij terug op het verleden, dan weer is hij verrassend modern.

In een afwisselend programma van een uur laten Ritzerfeld & Van Kimmenade het publiek kennismaken met deze intrigerende componist. De stoere ‘Songs of Travel’ zijn geïnspireerd op de Winterreise van Schubert, maar optimistischer van karakter. Verder het romantische ‘House of Life’ en de mystieke ‘Four poems by Fredegond Shove’.

Programma
– ‘Songs of Travel’ (1905-1912); tekst: Robert Louis Stevenson. 1. The Vagabond 2. Let Beauty Awake 3. The Roadside Fire 4. Youth and Love 5. In Dreams 6. The Infinite Shining Heavens 7. Whither Must I Wander ? 8. Bright is the Ring of Words 9. I Have Trod the Upward and the Downward Slope.
– ‘The House of Life’ (1903); tekst: Dante Gabriel Rossetti. 1. Love-Sight 2. Silent Noon 3. Love’s Minstrels 4. Heart’s Haven 5. Death in Love (C major) 6. Love’s Last Gift.
– ‘Four poems by Fredegond Shove’ (1925); 1. Motion and Stillness 2. Four Nights 3. The New Ghost 4. The Water Mill.

Over Ralph Vaughan Williams
Ralph Vaughan Williams was een Brits componist en dirigent en wordt voornamelijk herinnerd als een sleutelfiguur in het Engels muzikaal nationalisme. Binnen de Engelse traditie wordt hij gezien als opvolger van zijn leraren en componisten Charles Hubert Parry en Charles Villiers Stanford en componisten van een generatie daarvoor: Edward Elgar en Frederick Delius. Anderen plaatsen hem in een kosmopolitische traditie samen met Claude Debussy en Maurice Ravel. Ravel was in 1907-1908 een van Vaughan Williams’ leraren tijdens een lang verblijf in Parijs. In het algemeen wordt Vaughan Williams beschouwd als een van Engelands belangrijkste componisten.

Over de musici
Wim Ritzerfeld studeerde zang bij o.a. Joep Bröcheler en Donald Miller, nam deel aan cursussen en workshops in Engeland (o.a. bij Robin Bowman en John Huw Davies), bij de Vrienden van het Lied en bij Jos van Veldhoven en Hermann Max en hij studeerde hij aan de Schumann-akademie. Als koorzanger was hij lid van o.a het Eindhovens Vocaal Ensemble, Collegium Ad Mosam en Studium Chorale. Als bas/bariton heeft hij een breed repertoire van barok tot eigentijds, zoals cantates van Bach en Händel, de requiems van Mozart, Fauré en Duruflé, Carmina Burana van Orff en de orkestliederen-cyclus ‘Five Mystical Songs’ van Vaughan Williams. Hij is samen met Caroline Spanjaard docent bij de StemStudio, waar zijn bijzondere interesse uitgaat naar de zangtechniek en naar manieren om dit complexe onderwerp op een wetenschappelijk gefundeerde manier te benaderen. In zijn boek ‘Klassieke Zangtechniek heeft hij deze zienswijze nader uitgewerkt.

Frans van Kimmenade (1946) is pianist. Hij studeerde af aan het conservatorium in Tilburg. Voor hem komt Bach op de eerste plaats maar hij noemt ook Chopin, Schumann, Brahms als lievelingscomponisten. Zijn grote passie is het geven van pianolessen. Hij inspireert jong en oud voor de klassieke muziek en brengt hen verder in hun muzikale ontwikkeling.

Pierre Hantaï (klavecimbel) speelt werken van Domenico Scarlatti

Woensdag 11 oktober 2017

20:00 – 22:00 uur, Avondconcert, Kasteel Heeswijk

Meesterklavecinist Pierre Hantaï speelt – op eigen verzoek – een sprankelend klavecimbel recital zoals hij dat het liefste doet. Geïnspireerd door het moment maakt hij, ter plekke, een selectie uit de 555 klavecimbelsonates van zijn favoriet Domenico Scarlatti. Carte Blanche. Zo lijkt geen enkel recital op het volgende.

Over Scarlatti zegt hij:”‘Ik vind geen componist zo intens persoonlijk als Scarlatti: hij gehoorzaamt alleen zichzelf. Bij zijn vertrek naar Portugal in 1720 stond hij bekend als conventioneel, maar ook als uitzonderlijk virtuoos. De Portugese cultuur was voor hem een complete openbaring. In tegenstelling tot Bach of Couperin – waar elke noot een functie heeft – zoekt Scarlatti in zijn sonates constant naar nieuwe kleuren, en laat zich daarbij leiden door toon en sfeer.”

Kaartverkoop

Kaartverkoop: uitsluitend via de Organisatie Oude Muziek Utrecht. Klik hier. Prijzen: Normaal € 23,– | Vriend € 19,– | Student / CJP € 10,–

Over Pierre Hantaï

Hantaï is de zoon van kunstschilder Simon Hantaï. Hij begon klavecimbel te spelen toen hij elf was en volgde lessen bij Arthur Haas. Hij studeerde vervolgens twee jaar in Amsterdam bij Gustav Leonhardt. In 1983 behaalde hij de Tweede prijs in het internationaal klavecimbelconcours in Brugge, in het kader van het Festival Musica Antiqua.

Dat was de start van een fraaie concertcarrière, hetzij solo, hetzij met zijn broers Marc (fluit) en Jérôme (viool). Hij is in de eerste plaats een vertolker van Johann Sebastian Bach en van Domenico Scarlatti. Hij speelde of speelt in verschillende ensembles oude muziek, in het bijzonder La Petite Bande onder de leiding van Sigiswald Kuijken (vanaf 1987) en het Concert des Nations gedirigeerd door Jordi Savall (vanaf 1989).

In 1985 stichtte hij met zijn twee broers zijn eigen ensemble, Le Concert Français, dat hij meestal dirigeert van achter het klavecimbel. Hantaï’s recentste Scarlatti-cd was goed voor een Diapason d’Or de l’Année en dat verbaast niemand: deze Scarlatti is geconcentreerd, lenig en glashelder, ook in de meest flitsende tempi.

Valkenswaards Kamer Orkest

Zondag 8 oktober 2017

13:00 – 14:00 uur, Lunchconcert, Kasteel Heeswijk
Het repertoire van het Valkenswaards Kamerorkest o.l.v. Martijn Pepels bestrijkt een breed scala aan muzikale stijlen over de periode van ± 1750 tot heden. Hiertoe behoort ook muziek van Nederlandse componisten, w.o. Brandts-Buys, Olthuis, Toebosch en Louis Andriessen.

Programma informatie volgt.

Over het Valkenswaards Kamerorkest

Op 10 augustus 1989 werd het Valkenswaards Kamerorkest opgericht. Initiatiefnemers waren o.a. Theo Vrijdag, Jean Poos en Rens Capon. In eerste instantie bestond het VKO alleen uit strijkers, maar al snel bleek dat een te beperkte formule te zijn en werd het orkest uitgebreid met blazers, zodat de bezetting van een klassiek kamerorkest ontstond: violen, altviolen, celli, een contrabas, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 dwarsfluiten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten en pauken.

De doelstelling van was om amateurmusici de gelegenheid te geven om gezamenlijk klassieke muziek te spelen. In de beginjaren speelde het orkest veelal muziek van Nederlandse componisten, waaronder Brandts-Buys, Olthuis, Toebosch en Louis Andriessen. Dat begrip ‘klassiek’ moet overigens niet te strikt worden opgevat. Het repertoire waarmee het VKO door de jaren heen naar buiten is gekomen, bestrijkt de periode van ± 1750 tot heden en impliceert een breed scala aan muzikale stijlen.

De eerste dirigent van het VKO was Jan van der Peet. Daarna kwamen Jos Brocken, Ad Broeksteeg, Vincent Robert, Marcel Geraeds en Sander Teepen. Vooral in de periode met Ad Broeksteeg, van huis uit koordirigent, is het VKO ook koren uit de regio gaan begeleiden. Er zijn samenwerkingsverbanden gerealiseerd met o.a. het Astens Gemengd Koor en het Veldhovens Gemengd Koor. Samen met het Astens Gemengd Koor verzorgt het Valkenswaards Kamerorkest nu al weer meer dan 10 jaar het jaarlijkse kerstconcert in de grote kerk in Asten. Verder begeleidde het VKO de koren Con Amore et Anime (Eersel), De Eijckelberg (Bergeijk), De Volharding (V’waard) en het Valkenswaards Kamerkoor.

Over de huidige dirigent Martijn Pepels

Opleiding
Dirigent Martijn Pepels (1978) begon zijn professionele muzikale loopbaan in 1998 aan het Conservatorium te Maastricht. Hij studeerde Slagwerk bij Pieter Janssen en Werner Otten. Daarna volgde hij een opleiding HBO Music Management aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Deze studie rondde hij in 2003 succesvol af.

In diezelfde periode studeerde hij op privé basis HaFa- Directie bij Fried Dobbelstein. In 2004 ging Martijn HaFa-Directie studeren aan het Conservatorium Maastricht (bij Jan Cober). Deze opleiding vervolgde hij in 2008 met een Masteropleiding HaFa-Directie aan het Conservatorium in Maastricht eveneens bij Jan Cober. Deze studie sloot hij in 2010 succesvol af met een uitvoering met het harmonieorkest ‘Musique Militaire Grand-Ducale’ uit Luxemburg. In het kader van deze master-opleiding volgde Martijn ook lessen bij Jan van der Roost en Lucas Vis. Naast de bovenstaande opleiding neemt en nam Martijn nog lessen bij Jan Stulen, Enrico Delamboye en Theo Wolters.

Masterclasses
Martijn doorliep diverse masterclasses, onder andere bij het Royal Northern College of Music uit Manchester o.l.v. James Gourlay, bij het Rundfunk Blasorchester Leipzig en bij de Bläserakademie Sachsen o.l.v. Jan Cober. In 2009 nam hij deel aan een masterclass van het ‘Danube Symphony Orchestra’ te Boedapest en in 2012, 2013 en 2014 volgde hij de masterclass van het ’MÁV Symphony Orchestra’, eveneens te Boedapest. Hierbij won hij in 2014 de tweede prijs. In april 2015 nam hij deel aan een Masterclass gegeven door Cristian Orosanu en zijn ‘Kamerata Kronstadt’ te Brasov, Roemenië.

Loopbaan
Gedurende het seizoen 2009-2010 was Martijn muzikaal leider van het Koperensemble van het Conservatorium Maastricht. Tevens was hij gastdirigent bij de ‘Banda de musica de Pontevedra’ in Galicië, Spanje. In 2010, 2011 en 2012 had Martijn de muzikale leiding over het Zomerorkest Nederland. Zeer regelmatig fungeert hij als gastdirigent en / of repetitor bij diverse orkesten. Momenteel heeft Martijn een tweetal orkesten ‘vast’ onder zijn hoede, daarnaast is hij dit seizoen gastdirigent bij GSO Mira te Groningen. Sinds december 2015 is Martijn dirigent van het Valkenswaards Kamerorkest.