Blog

Ritzerfeld & Van Kimmenade Liederen van Ralph Vaughan Williams

Zondag 15 oktober 2017

14:00 – 15:00 uur, Matineeconcert, Kasteel Heeswijk

Na het succesvolle project ‘Schubert’s Winterreise’ werkten Frans van Kimmenade en Wim Ritzerfeld aan een vervolg. Dat werd het programma ‘Bright is the ring of words’ met liederen van de grote Engelse componist Ralph Vaughan Williams (1872-1958).

Williams was een leerling van Parry en Stanford, die nog sterk leunden op de Duitse romantiek. Maar Vaughan Williams ontwikkelde een heel eigen, typisch Engelse stijl en beschikte daarbij over een breed palet aan expressieve middelen. Zo klinkt zijn muziek de ene keer mystiek en contemplatief, de andere keer uitgesproken aards en vitaal. Soms grijpt hij terug op het verleden, dan weer is hij verrassend modern.

In een afwisselend programma van een uur laten Ritzerfeld & Van Kimmenade het publiek kennismaken met deze intrigerende componist. De stoere ‘Songs of Travel’ zijn geïnspireerd op de Winterreise van Schubert, maar optimistischer van karakter. Verder het romantische ‘House of Life’ en de mystieke ‘Four poems by Fredegond Shove’.

Programma
– ‘Songs of Travel’ (1905-1912); tekst: Robert Louis Stevenson. 1. The Vagabond 2. Let Beauty Awake 3. The Roadside Fire 4. Youth and Love 5. In Dreams 6. The Infinite Shining Heavens 7. Whither Must I Wander ? 8. Bright is the Ring of Words 9. I Have Trod the Upward and the Downward Slope.
– ‘The House of Life’ (1903); tekst: Dante Gabriel Rossetti. 1. Love-Sight 2. Silent Noon 3. Love’s Minstrels 4. Heart’s Haven 5. Death in Love (C major) 6. Love’s Last Gift.
– ‘Four poems by Fredegond Shove’ (1925); 1. Motion and Stillness 2. Four Nights 3. The New Ghost 4. The Water Mill.

Over Ralph Vaughan Williams
Ralph Vaughan Williams was een Brits componist en dirigent en wordt voornamelijk herinnerd als een sleutelfiguur in het Engels muzikaal nationalisme. Binnen de Engelse traditie wordt hij gezien als opvolger van zijn leraren en componisten Charles Hubert Parry en Charles Villiers Stanford en componisten van een generatie daarvoor: Edward Elgar en Frederick Delius. Anderen plaatsen hem in een kosmopolitische traditie samen met Claude Debussy en Maurice Ravel. Ravel was in 1907-1908 een van Vaughan Williams’ leraren tijdens een lang verblijf in Parijs. In het algemeen wordt Vaughan Williams beschouwd als een van Engelands belangrijkste componisten.

Over de musici
Wim Ritzerfeld studeerde zang bij o.a. Joep Bröcheler en Donald Miller, nam deel aan cursussen en workshops in Engeland (o.a. bij Robin Bowman en John Huw Davies), bij de Vrienden van het Lied en bij Jos van Veldhoven en Hermann Max en hij studeerde hij aan de Schumann-akademie. Als koorzanger was hij lid van o.a het Eindhovens Vocaal Ensemble, Collegium Ad Mosam en Studium Chorale. Als bas/bariton heeft hij een breed repertoire van barok tot eigentijds, zoals cantates van Bach en Händel, de requiems van Mozart, Fauré en Duruflé, Carmina Burana van Orff en de orkestliederen-cyclus ‘Five Mystical Songs’ van Vaughan Williams. Hij is samen met Caroline Spanjaard docent bij de StemStudio, waar zijn bijzondere interesse uitgaat naar de zangtechniek en naar manieren om dit complexe onderwerp op een wetenschappelijk gefundeerde manier te benaderen. In zijn boek ‘Klassieke Zangtechniek heeft hij deze zienswijze nader uitgewerkt.

Frans van Kimmenade (1946) is pianist. Hij studeerde af aan het conservatorium in Tilburg. Voor hem komt Bach op de eerste plaats maar hij noemt ook Chopin, Schumann, Brahms als lievelingscomponisten. Zijn grote passie is het geven van pianolessen. Hij inspireert jong en oud voor de klassieke muziek en brengt hen verder in hun muzikale ontwikkeling.

Advertenties

Pierre Hantaï (klavecimbel) speelt werken van Domenico Scarlatti

Woensdag 11 oktober 2017

20:00 – 22:00 uur, Avondconcert, Kasteel Heeswijk

Meesterklavecinist Pierre Hantaï speelt – op eigen verzoek – een sprankelend klavecimbel recital zoals hij dat het liefste doet. Geïnspireerd door het moment maakt hij, ter plekke, een selectie uit de 555 klavecimbelsonates van zijn favoriet Domenico Scarlatti. Carte Blanche. Zo lijkt geen enkel recital op het volgende.

Over Scarlatti zegt hij:”‘Ik vind geen componist zo intens persoonlijk als Scarlatti: hij gehoorzaamt alleen zichzelf. Bij zijn vertrek naar Portugal in 1720 stond hij bekend als conventioneel, maar ook als uitzonderlijk virtuoos. De Portugese cultuur was voor hem een complete openbaring. In tegenstelling tot Bach of Couperin – waar elke noot een functie heeft – zoekt Scarlatti in zijn sonates constant naar nieuwe kleuren, en laat zich daarbij leiden door toon en sfeer.”

Kaartverkoop

Kaartverkoop: uitsluitend via de Organisatie Oude Muziek Utrecht. Klik hier. Prijzen: Normaal € 23,– | Vriend € 19,– | Student / CJP € 10,–

Over Pierre Hantaï

Hantaï is de zoon van kunstschilder Simon Hantaï. Hij begon klavecimbel te spelen toen hij elf was en volgde lessen bij Arthur Haas. Hij studeerde vervolgens twee jaar in Amsterdam bij Gustav Leonhardt. In 1983 behaalde hij de Tweede prijs in het internationaal klavecimbelconcours in Brugge, in het kader van het Festival Musica Antiqua.

Dat was de start van een fraaie concertcarrière, hetzij solo, hetzij met zijn broers Marc (fluit) en Jérôme (viool). Hij is in de eerste plaats een vertolker van Johann Sebastian Bach en van Domenico Scarlatti. Hij speelde of speelt in verschillende ensembles oude muziek, in het bijzonder La Petite Bande onder de leiding van Sigiswald Kuijken (vanaf 1987) en het Concert des Nations gedirigeerd door Jordi Savall (vanaf 1989).

In 1985 stichtte hij met zijn twee broers zijn eigen ensemble, Le Concert Français, dat hij meestal dirigeert van achter het klavecimbel. Hantaï’s recentste Scarlatti-cd was goed voor een Diapason d’Or de l’Année en dat verbaast niemand: deze Scarlatti is geconcentreerd, lenig en glashelder, ook in de meest flitsende tempi.

Valkenswaards Kamer Orkest

Zondag 8 oktober 2017

13:00 – 14:00 uur, Lunchconcert, Kasteel Heeswijk
Het repertoire van het Valkenswaards Kamerorkest o.l.v. Martijn Pepels bestrijkt een breed scala aan muzikale stijlen over de periode van ± 1750 tot heden. Hiertoe behoort ook muziek van Nederlandse componisten, w.o. Brandts-Buys, Olthuis, Toebosch en Louis Andriessen.

Programma informatie volgt.

Over het Valkenswaards Kamerorkest

Op 10 augustus 1989 werd het Valkenswaards Kamerorkest opgericht. Initiatiefnemers waren o.a. Theo Vrijdag, Jean Poos en Rens Capon. In eerste instantie bestond het VKO alleen uit strijkers, maar al snel bleek dat een te beperkte formule te zijn en werd het orkest uitgebreid met blazers, zodat de bezetting van een klassiek kamerorkest ontstond: violen, altviolen, celli, een contrabas, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 dwarsfluiten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten en pauken.

De doelstelling van was om amateurmusici de gelegenheid te geven om gezamenlijk klassieke muziek te spelen. In de beginjaren speelde het orkest veelal muziek van Nederlandse componisten, waaronder Brandts-Buys, Olthuis, Toebosch en Louis Andriessen. Dat begrip ‘klassiek’ moet overigens niet te strikt worden opgevat. Het repertoire waarmee het VKO door de jaren heen naar buiten is gekomen, bestrijkt de periode van ± 1750 tot heden en impliceert een breed scala aan muzikale stijlen.

De eerste dirigent van het VKO was Jan van der Peet. Daarna kwamen Jos Brocken, Ad Broeksteeg, Vincent Robert, Marcel Geraeds en Sander Teepen. Vooral in de periode met Ad Broeksteeg, van huis uit koordirigent, is het VKO ook koren uit de regio gaan begeleiden. Er zijn samenwerkingsverbanden gerealiseerd met o.a. het Astens Gemengd Koor en het Veldhovens Gemengd Koor. Samen met het Astens Gemengd Koor verzorgt het Valkenswaards Kamerorkest nu al weer meer dan 10 jaar het jaarlijkse kerstconcert in de grote kerk in Asten. Verder begeleidde het VKO de koren Con Amore et Anime (Eersel), De Eijckelberg (Bergeijk), De Volharding (V’waard) en het Valkenswaards Kamerkoor.

Over de huidige dirigent Martijn Pepels

Opleiding
Dirigent Martijn Pepels (1978) begon zijn professionele muzikale loopbaan in 1998 aan het Conservatorium te Maastricht. Hij studeerde Slagwerk bij Pieter Janssen en Werner Otten. Daarna volgde hij een opleiding HBO Music Management aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Deze studie rondde hij in 2003 succesvol af.

In diezelfde periode studeerde hij op privé basis HaFa- Directie bij Fried Dobbelstein. In 2004 ging Martijn HaFa-Directie studeren aan het Conservatorium Maastricht (bij Jan Cober). Deze opleiding vervolgde hij in 2008 met een Masteropleiding HaFa-Directie aan het Conservatorium in Maastricht eveneens bij Jan Cober. Deze studie sloot hij in 2010 succesvol af met een uitvoering met het harmonieorkest ‘Musique Militaire Grand-Ducale’ uit Luxemburg. In het kader van deze master-opleiding volgde Martijn ook lessen bij Jan van der Roost en Lucas Vis. Naast de bovenstaande opleiding neemt en nam Martijn nog lessen bij Jan Stulen, Enrico Delamboye en Theo Wolters.

Masterclasses
Martijn doorliep diverse masterclasses, onder andere bij het Royal Northern College of Music uit Manchester o.l.v. James Gourlay, bij het Rundfunk Blasorchester Leipzig en bij de Bläserakademie Sachsen o.l.v. Jan Cober. In 2009 nam hij deel aan een masterclass van het ‘Danube Symphony Orchestra’ te Boedapest en in 2012, 2013 en 2014 volgde hij de masterclass van het ’MÁV Symphony Orchestra’, eveneens te Boedapest. Hierbij won hij in 2014 de tweede prijs. In april 2015 nam hij deel aan een Masterclass gegeven door Cristian Orosanu en zijn ‘Kamerata Kronstadt’ te Brasov, Roemenië.

Loopbaan
Gedurende het seizoen 2009-2010 was Martijn muzikaal leider van het Koperensemble van het Conservatorium Maastricht. Tevens was hij gastdirigent bij de ‘Banda de musica de Pontevedra’ in Galicië, Spanje. In 2010, 2011 en 2012 had Martijn de muzikale leiding over het Zomerorkest Nederland. Zeer regelmatig fungeert hij als gastdirigent en / of repetitor bij diverse orkesten. Momenteel heeft Martijn een tweetal orkesten ‘vast’ onder zijn hoede, daarnaast is hij dit seizoen gastdirigent bij GSO Mira te Groningen. Sinds december 2015 is Martijn dirigent van het Valkenswaards Kamerorkest.

Ivo Janssen. Benefietconcert voor AMREF Flying Doctors

Programma en toegangskaarten

Ivo Janssen speelt werk van Simeon ten Holt (1923 – 2012):
– NATALON IN E. Sostenuto – Andante moderato, giusto – Adagio – Lento sostenuto – Molto allegro giusto
– CANTO OSTINATO.
Een toegangskaartje voor het concert kost € 20,– p.p. Uitsluitend te bestellen via mail bij: r.meeusen53@upcmail.nl.

Arrangement

3-GANGENDINER (ONDER VOORWAARDE VAN VOLDOENDE AANMELDINGEN)
Concertbezoekers kunnen voorafgaand aan het concert gebruik maken van een 3-gangendiner (à 27,50 euro p.p.). Reserveringen voor een diner: rechtstreeks via de Horeca van Kasteel Heeswijk. Mail naar: info@kasteelheeswijk.nl of telefoneer naar: 0413-292352). Let op: het diner vindt doorgang bij minimaal 20 aanmeldingen.
In de pauze en na het concert zijn koffie/drankjes verkrijgbaar.

Doel van het concert

SPONSORING AMREF FLYING DOCTORS
Tijdens verschillende benefietconcerten wordt sponsorgeld ingezameld, waarmee een deelnemer aan de Africa Classic wordt ondersteund. De Africa Classic is een sponsorfietstocht waarvan de opbrengst bestemd is voor Amref Flying Doctors. Om deel te kunnen nemen aan de fietstocht zamelt elke deelnemer minimaal € 5000,– sponsorgeld in. Hiervoor worden door heel Nederland activiteiten georganiseerd, zoals dit benefietconcert. Uiteraard zijn reis- en verblijfskosten voor eigen rekening van de deelnemers. Het ingezamelde sponsorgeld komt dus ten goede aan Amref Flying Doctors.

Over AMREF Flying Doctors

Amref is de grootste Afrikaanse gezondheidsorganisatie. Middels voorlichting, opleiding en onderzoek werkt Amref op projectbasis duurzaam en succesvol samen met de lokale bevolking teneinde goed functionerende gezondheidssystemen en een gezonde toekomst te ontwikkelen.
Amref Flying Doctors wordt genoemd als pionier op het gebied van community-based gezondheidszorg en is een regionale leider in moeder- en kindzorg.

Over Ivo Janssen, pianist

Ivo Janssen (Venlo, 1963) studeerde bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en vervolgde zijn studie in het buitenland bij o.a. Robert Levin. In 1988 debuteerde hij in het Concertgebouw. Hij is vaak te gast in Duitsland, Frankrijk, Italië, Australië en de VS en Japan, waar hij samenspeelde met Heinrich Schiff, Janine Jansen, Han de Vries en Charlotte Margiono. Voor Globe maakte hij een aantal Cd’s met werken van o.a. Brahms, Prokofiev, de preludes op. 28 van Chopin, en de Ludus Tonalis van Hindemith, die door het Hindemith Institut als verreweg de beste opname van dit werk werd beschouwd.

In 1994 begon hij aan een zeer ambitieus project: het op CD vastleggen van het complete werk voor klavier van J.S. Bach. In februari 1998 verscheen de eerste CD in deze serie. Na opnames van o.a. de Goldbergvariaties, Toccata’s, Franse en Engelse Suites, Partita’s en Das Wohltemperierte Klavier, voltooide Ivo Janssen in januari 2007 deze ook internationaal veelgeprezen cyclus met een uitvoering van Die Kunst der Fuge. Zijn project Toccata!, waarin Bachs toccata’s gecombineerd worden met speciaal geschreven toccata’s van hedendaagse componisten zoals Louis Andriessen, Michiel Borstlap, Leo Samama en Christina Viola Oorebeek, leidde zowel in Nederland als in het buitenland tot veel positieve reacties.

Sinds enige tijd treedt Ivo Janssen ook veelvuldig op met schrijfster Anna Enquist; door haar voorgelezen gedichten en prozafragmenten worden gecombineerd met o.a. Chopin, Schumann, Brahms en Debussy. Bij VOID Classics werden vijf Cd’s met opnames van deze bijzondere programma’s uitgebracht. Daarnaast verschijnen op het label VOID Classics ook regelmatig opnames met muziek van andere componisten, zoals Brahms, Debussy, Prokofiev en Simeon ten Holt.

Sinds 2014 geeft Ivo Janssen recitals in Janssenbeton, muziek vooronder, een concertzaal in een betonnen munitieschip in hartje Amsterdam. De Cd-opname van Ivo Janssen van Canto Ostinato werd door Simeon ten Holt zelf genoemd als de beste opname van dit werk.

Over de werken van Simeon ten Holt

Ten Holts zoektocht naar een vorm van ‘tonaliteit na de dood van de tonaliteit’ leidde in 1979 tot Canto ostinato, een werk voor één of meer toetsinstrumenten dat hem een succès fou bereidde en dat nog altijd geldt als zijn populairste compositie.

Canto Ostinato is een tonale compositie van variabele lengte voor toetsinstrumenten van de Nederlandse componist Simeon ten Holt (1923-2012). Het stuk werd gecomponeerd tussen 1973 en 1976 onder de naam Perpetuum. Een paar maanden voor de eerste uitvoering werd de titel Canto Ostinato gekozen. Canto (Cantate) verwijst naar de melodie of een kort muzikaal motief; ‘Ostinato’ verwijst naar herhaling. De première werd gespeeld op 25 april 1979 in Bergen (Noord-Holland). Een jaar na de première hiervan componeerde hij Natalon in E voor piano solo.

Natalon in E (1979-1980) voor piano en ‘Cyclus aan de Waanzin (1962)’ behoren tot de belangrijkste werken van Simeon ten Holt. Ze markeren twee fasen in de artistieke ontwikkeling van Ten Holt. Ze laten zijn persoonlijke stijlkenmerken en grote variëteit aan muzikale concepten zien.
In Natalon in E drijft hij de door hem ingeslagen neotonale weg op het spits: het stuk staat in de toonsoort E-groot, hetgeen nadrukkelijk in de titel wordt vermeld. Tegelijkertijd verwijst de titel naar ..A/.TA-LON, een compositie voor mezzosopraan en ensemble die het culminatiepunt vormt van Ten Holts seriële periode. De titel symboliseert zo het definitief verlaten hiervan.
Canto OstinatoCanto OstinatoMaar er is meer aan de hand – anders dan in Canto Ostinato en latere werken als Horizon, Lemniscaat of Palimpsest krijgt de uitvoerder geen enkele vrijheid: de partituur schrijft nauwkeurig het tempo, de dynamiek, de speelwijze en zélfs het pedaalgebruik voor. Alleen het laatste deel bevat een aantal episodes dat naar willekeur herhaald mag worden. Desondanks noteert Ten Holt aan het einde van elk deel tot op de seconde nauwkeurig de ideale tijdsduur. Speelt de muziekgeschiedenis een grote rol in al Ten Holts werken, voor Natalon in E geldt dit in verhoogde mate. Het openingsdeel klinkt naar Beethoven; het tweede heeft de intense zangerigheid van Schubert; in het derde herkennen we de hinkende ritmiek van Bartók; het vierde heeft de broeierigheid van Skrjabin, terwijl het slotdeel alles nog eens samenvat, maar onmiskenbaar klinkt naar Ten Holt. Het is alsof de componist nog éénmaal de teugels strak in handen wilde nemen, om ze hierna des te soepeler te kunnen laten vieren.

Muziekgezelschappen uit Venlo en Eindhoven

Zondag 22 oktober 2017

12:00 – 13:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

Een blaaskwintet vanuit het Venloos Symfonie Orkest en een barokensemble met oud-leden van het Eindhovens studenten muziekgezelschap Quadrivium zullen tijdens dit koffieconcert een optreden verzorgen. De diversiteit van de musici staat garant voor een gevarieerd programma waarin blaasmuziek en barokmuziek ten gehore wordt gebracht. Leden van het Eindhovense muziekgezelschap Quadrivium traden al eerder op in Kasteel Heeswijk.

Programma
Barokmuziek (oud-leden van Quadrivium):
Telemann: Kantate “Nach Finsternis und Todesschatten” TWV1:1150
Telemann: Kantate “Die Hoffnung ist mein Leben” TWV20:48
Zelenka: Lamentatie no 2 voor Paaszaterdag ZW 53 no 6

Blaasmuziek (leden Venloos Symfonie Orkest)
A. Salieri: Symfonie in D groot – Allegro Assai
A. Reicha – Adagio in d mineur
F. Danzi – Quintet op. 56 no 2

Over het Barokensemble van oud-leden van Quadrivium
Kerst van der Veen – Bariton (Arnhem)
Laurent Hanssen – Klavecimbel (Frankfurt, Dld.)
Raoul Trines – Viool (Oxford, UK)
Ellen Dieleman – Cello (Den Haag)
Tanja van de Ketterij – Fagot/Viola da Gamba (Baarn)
Robert Tausk – Contrabas (Baarn)
Frits van der Meulen – Fluit (Eindhoven)

Kerst van der Veen, bas-bariton, heeft zangles van José Brands. Hij heeft een breed repertoire van barok tot hedendaags, van lied tot opera. Kerst heeft onder meer als solist opgetreden bij Arnhem Sinfonietta (Requiem, Mozart; Sieben Letzten Worte, Haydn) en bij Kamerorkest “Le Silence Curieux”, met o.a. concertaria’s van Mozart en cantates van Biber en Telemann. Kerst, woonachtig te Arnhem, is lid van het Vocaal Kwartet “Glissando”.

Ellen Dieleman begon met cellolessen bij Jean Naudts aan de Muziekschool in Terneuzen en had daarna nog les van o.a. Wouter Mijnders en Valentina Nijinsky. Ze maakt deel uit van het Leiderdorps Kamerorkest en van strijkorkest de Haagse Beek, maar haar hart ligt bij de kamermuziek. Ze nam deel aan vele cursussen in Nederland, Frankrijk en Zwitserland.

Over het Blaaskwintet uit het Venloos Symfonie Orkest
Christine Janssen-Hinz – Hobo (Kempen, Dld.)
André Kézér – Klarinet (Helden)
Chrit van Rijt – Hoorn (Venlo)
Hermann van den Boom – Fagot (Kempen, Dld.)
Frits van der Meulen – Fluit (Eindhoven)

Vier jaar geleden zijn de blazers van het Venloos Symfonieorkest (VSO) begonnen om kwintetmuziek te gaan spelen. Inmiddels is de bezetting iets gewijzigd en zijn drie van de vijf leden lid van het VSO. Het kwintet heeft diverse optredens gegeven, veelal in samenwerking met andere verenigingen. Zo heeft het in 2015 opgetreden in Berlicum met het Berlicums Vocaal ensemble.

Klezmer Ensemble Klezmajeur

Zondag 29 oktober 2017

13:00 – 14:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk
15:00 – 16:00 uur, Muziek in de Abdij, Museum voor Religieuze Kunst, Uden

Cora van den Berg (viool en zang), Erwin Engelsma (klarinet en zang), Heleen ’t Hart (accordeon) en Onno van Hagen (contrabas) spelen een aantal stukken uit hun theater programma ‘Klez la Vie’. Meer info over dit programma kunt u vinden op hun website: www.klezmajeur.nl of op hun Facebookpagina.

Over het ensemble
Klezmer, van oorsprong oost-Europese feestmuziek, betekent ‘Instrument van het lied’. En dat IS Klezmajeur, vier instrumenten: viool, contrabas, klarinet en accordeon. Het ensemble neemt u met hun muziek op niet westerse ritmes en toonladders mee naar een muzikaal feestje.
In het programma volgen we het leven van een jonge rabbijn, die leert dat het leven niet iets is wat je zo maar uit een boek leert, maar wat je moet doen.
Sprankelende muziek, opgezweepte vrolijkheid, maar ook ontroerende liedjes nemen u mee in een achtbaan van emoties, waarop u best mag dansen.

Dütschler, van der Heijden en van der Linden. G.F.Händel

Zondag 24 september 2017

13:00 – 14:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

In Kasteel Heeswijk treden Ursula Dütschler (nu op klavecimbel), Francine van der Heijden (sopraan) en Joost van der Linden (tenor) op met een programma vol virtuoze barokmuziek van G.F.Händel (1685-1759).

Programma: ‘The Muses Delight’. Afgunst en Aanbidding, Minnenijd en Minne rondom Georg Friedrich Händel

  • Agostino Steffani (1654-1728) – Gelosia, che voi da me
  • Maurice Greene (1696-1755) – How long shall this like dying life endure (Sonnets)
  • Maurice Greene – Orpheus with his lute
  • Maurice Greene – Lesson 3 in g minor for the Harpsichord: Vivace, Allegro, Tempo di Gavotta
  • Giovanni Carlo Maria Clari (1677-1754) – Lontan dalla sua fille arranged by Händel
  • G.F. Händel (1685-1759)- As steals the morn (uit: L’allegro, Il Pensero ed il Moderato Act III)
  • G.F. Händel – Caro autor di mia doglia
  • G.F. Händel – Suite No 5 e mineur: Allmand, Saraband, Jigg
  • Giovanni Bononcini (1670-1747) – Ombra mai fu uit Xerse
  • G.F. Händel – Where’er you walk uit Semele
  • Antoni Lotti (1667-1740) – Pur dicesti, o bocca bella
  • William Boyce (1711-1779) – Together let us range the fields uit: Solomon, A Serenata


  • Over de musici
    Het CV van Ursula Dütschler is vaker te lezen geweest in onze blogs. Klik hier voor meer info.

    Over Francine van der Heijden hebben we niet eerder geschreven. Francine treedt vaker op met Ursula Dütschler en Joost van der Linden. Sopraan Francine van der Heijden studeerde in Maastricht, Den Haag en Londen en verwierf bekendheid en waardering door haar vertolking van de sopraansolo in Tebye Poyem van Rachmaninov en in delen van het Requiem van Mozart tijdens de uitvaartceremonie van ZKH Prins Claus in de Oude Kerk te Delft.

    Voor de vereniging Vrienden van het Lied geeft Francine al jarenlang concerten in samenwerking met pianiste Phyllis Ferwerda, ook ter gelegenheid van het 35- en 50-jarig jubileum van de vereniging. De afgelopen jaren was zij regelmatig te gast bij een aantal gerenommeerde gezelschappen zoals de Residentie Bach Ensembles o.l.v. Jos Vermunt en de Van Swieten Society o.l.v. fortepianist Bart van Oort. Haar solistische bijdragen tijdens het concert in de befaamde Tsjaikovskizaal van het conservatorium in Moskou en tijdens Koopmans jaarlijkse concertserie in de Périgord (Frankrijk) zijn belangrijke en dierbare momenten.

    Met zanger/regisseur Marc Pantus is zij in vele gedaanten en uitdossingen te zien in steeds nieuwe geënsceneerde producties van I Piccoli Olandesi. Zij werkte veel samen met Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orchestra and Choir.
    Bij het Nederlands Kamerorkest opende zij de concertavond ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van het orkest door als La Musica zingend de trappen van het Concertgebouw af te dalen.

    Francine maakte tal van opnamen waaronder een cd met alle concertaria’s voor sopraan van W.A. Mozart, in samenwerking met Christiane Oelze en Miranda van Kralingen, onder leiding van dirigent Ed Spanjaard. Micha Hamel componeerde speciaal voor Francine van der Heijden Zwei Lieder en Gong (uitgevoerd met het Schönberg Ensemble) en droeg na de uitvoering dit werk aan haar op. Componist Joost Kleppe droeg zijn Cora of the Electric Throat op aan Francine. Ook Jetse Bremer liet zich niet onbetuigd met de Drie liederen van Verleiding.

    Tenor Joost van der Linden studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en het Rotterdams Conservatorium. Na zijn studie volgde hij masterclasses aan de Britten-Pears School en nam hij, op uitnodiging, deel aan een masterclass onder leiding van Thomas Allen (The Samling Foundation). Zijn zanglessen zette hij sindsdien voort bij Diane Forlano in Engeland en Liane Jespers in België. Momenteel volgt hij zanglessen bij Sasja Hunnego.

    Joost van der Linden heeft gezongen bij The Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman, Collegium Vocale Gent en La Chapelle Royale o.l.v. Philippe Herreweghe, Nederlands Kamerkoor, Groot Omroepkoor en ensembles als Musicalische Compagney uit Berlijn en het Gesualdo Consort Amsterdam.

    Momenteel treedt hij op met harpiste Manja Smits en altvioliste Suzanne Dijkstra. Met het programma Songs from the Isles verzorgen zij kamermuziekconcerten. Daarnaast werkt hij regelmatig samen met het Letse Kesselberg Ensemble van celliste Ilze Grudule.

    Joost is een veelvuldig gevraagd solist in de grote oratoria en de passies uit de Barok (met name in de rol van Evangelist), de klassieke- en romantische periode. Daarnaast omvat zijn repertoire muziek uit de 17e eeuw (Monteverdi, Schütz) en 20e eeuw (Strawinsky, Britten). Zo was hij in te horen in Strawinsky’s Les Noces, een productie van het Scapino-ballet.

    Hij werkte met dirigenten als Jane Glover, Jurjen Hempel, Jos van Veldhoven, Werner Herbers (Ebony Band Amsterdam), Jed Wentz (Musica Ad Rhenum) en Ton Koopman. Hij soleerde bij orkesten als het Orkest van het Oosten, Het Gelders Orkest, het Noord Nederlands Orkest, het Radio Philharmonisch Orkest, Barockorchester Capriccio Basel, Kammersinfonie Bremen en Orchestra Sinfonica Nazionale(RAI).

    Aan diverse cd-opnamen verleende hij solistische medewerking waaronder cantates van J.S.Bach met The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, Purcell’s Timon of Athens met Musica Ad Rhenum en een recente opname met werken van Carlo Donato Cossoni met het Kesselberg Ensemble.

    In binnen- en buitenland trad hij op in Raskatov’s A Dog’s Heart(DNO), Händel’s opera Acis and Galatea (Gregynog Festival in Wales), in de Fairy Queen van Purcell (Aldeburgh Festival), Monteverdi’s Maria Vespers (i.s.m. het Philharmonischer Chor Berlin) in Händel’s Alceste (Festival de Tréguier et Semaines Musicales de Quimper), Bastien und Bastienne (Festival Opera d’Eté de Dijon) en in King Arthur van Henry Purcell (The Amsterdam Baroque Orchestra).

    Daarnaast verleende hij zijn solistische medewerking aan diverse concerten in het Festival voor Oude Muziek, Wratislavia Cantans, Tage Alter Musik in Herne, Itinéraire Baroque en het festival Baroka mūzikas dienas Rēzeknē. Met het ensemble SongCircle verzorgt hij regelmatig liedconcerten voor de Vereniging Vrienden van het Lied.