Blog

Ensemble De Blauwe Schuyt speelt Middeleeuwse muziek

Zondag 27 augustus 2017

12:00 – 13:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

Het Ensemble De Blauwe Schuyt is een muziekgroep (Inge IJpelaar en Willem Gerritsen) die vrolijke muziek speelt en zingt uit de Middeleeuwen. Met name het wereldlijke repertoire staat in hun belangstelling. De Blauwe Schuyt speelt in Middeleeuwse kostuums en op tientallen instrumenten die herinneren aan die tijd. Het ensemble heeft een keur aan replica’s van historische muziekinstrumenten.

De Blauwe Schuyt is al 20 jaar actief in de middeleeuwse muziek en speelde op diverse festivals in binnen- en buitenland, treden net zo makkelijk op straat op als in de concertzaal, voor groot en klein, jong en oud.

Over het Ensemble De Blauwe Schuyt
De Blauwe Schuyt uit:
Inge IJpelaar, die aan het Brabants Conservatorium te Tilburg studeerde en er in 1993 cum laude afstudeerde op dwarsfluit. Later heeft ze zich gespecialiseerd in Ierse muziek. Haar veelzijdigheid blijkt uit het feit dat ze verschillende muziekstijlen en instrumenten beheerst. Inge heeft met Willem een eigen lespraktijk: Muziekpraktijk Maaspoort. Inge speelt in verschillende professionele folkbands maar ook klassiek als orkestmusicus of solist in binnen en -buitenland. Bij de Blauwe Schuyt bespeelt Inge allerlei fluiten, doedelzak, draailier en diverse snaarinstrumenten.
Willem Gerritsen studeerde eerst voor leraar basisonderwijs en daarna op het conservatorium. Hij behaalde zijn master op trombone. Later specialiseerde hij zich op authentieke instrumenten en zit hiermee regelmatig op het concertpodium bij diverse orkesten en ensembles in binnen- en buitenland. Tevens is hij verbonden als docent aan CKV de Muzerije, het Fontys conservatorium en is leermeester van de stadspijpers van ‘s-Hertogenbosch. Willem bouwde zelf vele instrumenten voor de Blauwe Schuyt. Bij de Blauwe Schuyt speelt hij diverse blaasinstrumenten, portatief, snaarinstrumenten, slagwerk en hij zingt.

Ensemble Plaisir d’Amour. Sprookjesachtige Keltische muziek

Zondag 13 augustus 2017

12:00 – 13:00 uur, Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

De unieke samenwerking tussen de twee zeer ervaren musici Anouk Platenkamp (Keltische harp) en Jos Koning (viool, viola d’amore) levert prachtige sfeermuziek op. De muziek van Plaisir d’Amour klinkt sprookjesachtig.
Het publiek ervaart een beeld van de Ierse heidevelden, de mistige Schotse Highlands, de rotsen van Bretagne en de eindeloze Zweedse bossen. Het muzikale palet wordt afgewisseld door opzwepende ritmes of innige romantiek. Maar Plaisir d’Amour schuwt het experiment niet; daardoor blijft de muziek steeds weer fris en origineel. De muziek die het duo speelt, is ook te beluisteren op de CD ‘Nachtvlucht’.

Over Plaisir d’Amour
Het duo bestaat uit twee gepassioneerde musici die hun instrument tot in perfectie beheersen. Alles wat het speelt leeft tot en met: folk, klassiek, eigen werk. En de instrumenten zijn al even bijzonder: Keltische harp, vijfsnarige altviool en viola d’amore.

Anouk Platenkamp is afgestudeerd als klassiek pedaalharpiste aan het conservatorium van Maastricht. Zo’n tien jaar geleden werd zij gegrepen door de eenvoud en schoonheid van traditionele muziek en sindsdien heeft zij zich als één van de weinige Nederlandse harpisten in dit genre gespecialiseerd.

Naast traditionele muziek speelt Anouk ook therapeutische harpmuziek. Ze heeft als enige in Nederland een opleiding ontwikkeld die harpisten leert om hun spel therapeutisch in te zetten en geeft over dit onderwerp workshops in binnen en buitenland.

Anouk Platenkamp bespeelt in het duo meestal een Keltische harp, een poëtisch instrument. In sommige situaties kiest Plaisir d’Amour voor de statige concertharp. Meestal wordt dit instrument echter gereserveerd voor klassieke muziek – en de Keltische harp heeft ook enkele technische mogelijkheden die Plaisir d’Amour vaak gebruikt maar op een pedaalharp niet aanwezig zijn.

Jos Koning speelt al tientallen jaren viool en altviool en maakte in veel ensembles naam als een expressieve en charmante violist. Sinds een aantal jaren bespeelt hij ook de viola d’amore, het mysterieuze strijkinstrument van enkele honderden jaren geleden.

Het aantal platen en CD’s waarop hij te horen is, is inmiddels de 50 gepasseerd.

Jos is niet alleen musicus: door het hele land heeft hij naam als de vioolleraar en workshopleider die veel violisten nieuwe inspiratie en nieuwe richtingen heeft aangereikt. De ‘viool’ van Jos Koning ligt qua grootte eigenlijk tussen viool en altviool en heeft niet vier maar vijf snaren. De fraaie, donkere toon van de lage snaar geeft de muziek tal van extra nuances.

Jos bespeelt ook een viola d’amore, het romantische buitenbeentje uit de zeventiende en achttiende eeuw. Zeven snaren plus zeven extra resonantiesnaren geven een fluwelen klank die prachtig combineert met de harp.

Vocaal Ensemble D R I E S T

Zondag 2 juli 2017

15:00 – 16:00 uur, Muziek in de Abdij, Museum voor Religieuze Kunst Uden
Vocaal ensemble D R I E S T olv Frans van Hoek presenteert in het Museum voor Religieuze Kunst in Uden een concert met beeldpresentatie. Op het programma staat o.a. Benedictus / Willy-John and Doodle-Jack / Keuvelend water en Smiespelend meer / Van Urmen en Kermen / Long ships are calling / l’Odeur du temps / Sparrow / Sill’s Lullaby / Agnus Dei / Lasterlied / Chanson des Anges / Eleïson 

Over het Vocaal Ensemble D R I E S T
Ien Bouwmans – sopraan
Lieve van Tuijl – mezzosopraan
Peter Cornelissen – tenor
Peter Ruiter – bas-bariton
Frans van Hoek – bas

D R I E S T zingt liederen van en onder leiding van componist/tekstschrijver en muzikaal leider Frans van Hoek.
Hij zou zó geboren kunnen zijn in de 17e eeuw. Zijn sterk relativerende en tegelijk melancholische schrijfstijl, maakt dat zijn polyfone muziek in Renaissance -of Barokstijl reikt tot aan deze tijd. Als een omgekeerde tijdmachine….Tijdens het concert zullen unieke beelden worden getoond van de door Frans van Hoek rijkelijk geïllustreerde partituren en tevens tekeningen van zijn hand.

Trio Wim van den Hoek speelt werk van Haydn en Dvorak

Zondag 23 juli 2017

12:00 – 13:00 uur. Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

Het Trio Wim van den Hoek bestaat uit Angela Neijmeijer (viool), Wilbert Neijmeijer (cello) en Wim van den Hoek (piano). Zij spelen werk van:
– Joseph Haydn (1732-1809): Klaviertrio in G, Hob. XV:25
– Antonin Dvorak (1841-1904): Piano Trio No.4, Op.90 “Dumky”

Programma
Joseph Haydn (1732-1809) Klaviertrio in G Hob. XV:25
I. Andante
II. Poco adagio
III. Rondo all’Ongarese (presto)

Antonin Dvorak (1841-1904) Piano Trio No.4, Op.90 “Dumky”
I. Lento maestoso – Allegro quasi doppio movimento – Lento maestoso – Allegro
II. Poco Adagio – Vivace non troppo – Poco Adagio – Vivace
III. Andante – Vivace non troppo – Andante
IV. Andante moderato – Allegretto scherzando – Meno mosso -Allegro-Moderato
V. Allegro
VI. Lento maestoso – Vivace – Lento – Vivace

Over de musici
Wim van den Hoek (piano)
Studeerde scheikunde en piano. Was werkzaam als scheikundige bij Philips en volgde daarnaast pianolessen bij o.a. Hans Osieck, Ineke Bosch en Ruud van den Brink. Hij was  regelmatig deelnemer bij de kamermuziek-cursussen in het Zwitserse Verbier. Als kamermuziek-pianist heeft hij diverse malen op Kasteel Heeswijk gespeeld.  In april speelde hij de pianopartij in de Orgelsymphonie van SaintSaens bij het Eindhovens Symfonieorkest in Eindhoven en in de Elzas.

Angela Neijmeijer-Leloux (viool), begon op 8-jarige leeftijd met vioolles. Had o.a. les bij D.J. Walta en Remy Baudet. Studeerde geneeskunde in Nijmegen en daarna opleiding tot gynaecoloog. Speelde o.a in Het Nijmeegs Studentenorkest, het Nijmeegs Strijkersensemble, het Nederlands Studenten Kamerorkest en het Symfonieorkest Eindhoven. Momenteel concertmeester van het Valkenswaards Kamerorkest en lid van het Autunno-ensemble. Sinds enkele jaren speelt ze ook altviool.

Wilbert Neijmeijer (cello)
studeerde cello ……………….., is aanvoerder van de celli in het Symfonieorkest Eindhoven, speelde op 2e paasdag op kasteel Heeswijk een celloconcert van Haydn, speelt af en toe in het Haydnorkest kasteel Heeswijk olv Jos de Hoon,

Ursula Dütschler. De fantasiewereld van Mozart en Haydn

Zondag 16 juli 2017

12:00 – 13:00 uur. Koffieconcert, Kasteel Heeswijk

We zijn blij Ursula Dütschler weer op kasteel Heeswijk te kunnen verwelkomen, zij is langzamerhand onze “artist in residence” op kasteel Heeswijk. Uiteraard speelt ze de muziek op de fortepiano.

Zij werd in Thun/Zwitserland geboren en kreeg op vijfjarige leeftijd haar eerste
klavecimbel lessen. Zij studeerde op het conservatorium in Bern bij Jörg Ewald Dähler en bij Kenneth Gilbert aan het Mozarteum in Salzburg. In 1990 volgde een studie op de fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten.

Ursula Dütschler won verschillende concours, waaronder het Internationale Klavecimbel Concours in Parijs en het Internationale Erwin Bodky Concours voor fortepiano in Boston. Haar omvangrijke discografie bij Claves Records bevat naast talrijke kamermuzikale uitvoeringen opnamen met solowerken van Bach, Balbastre, Byrd, Scarlatti op klavecimbel en Beethoven en Haydn op fortepiano. Behalve voor Claves Records maakte zij ook opnames voor de labels Auvidis, BMG Classics, Brilliant Classics, Camerata Tokyo, Musicaomia en Aliud Records.

Op piano en klavecimbel heeft Ursula Dütschler een veelzijdige concertpraktijk ontwikkeld en is ze op verschillende podia’s en festivals te horen, zowel als soliste als in diverse kamermuziek ensembles. Haar ensemble Camerata 1800 is gespecialiseerd in de muziek rond 1800 en treedt op met veelzijdige en verrassende programma’s in verschillende bezettingen.

In 2005 kwam Ursula Dütschler voor het eerst in aanraking met de muziek en de Movements van G.I. Gurdjieff. Sindsdien volgt ze seminaars bij Wim van Dullemen en begeleidt ze Movements seminaars op de piano in Nederland en Duitsland.

Twee Jubileumconcerten ‘Innervoice’

Zondag 9 juli 2017

12:00 – 13:00 uur, Kasteel Heeswijk (deel 1)
15:00 – 16:00 uur, Kasteel Heeswijk (deel 2)


Tijdens deze twee feestelijke concerten, zullen zangleerlingen en zanggroepen van Zangschool Innervoice uit Rosmalen twee gevarieerde programma’s ten gehore brengen. Aria’s, duetten, terzetten, klassieke liederen, maar ook close-harmony, pop – en jazzy songs zullen de revue passeren. Door de afwisseling van verschillende stijlen, verschillende stemmen, begeleide zang en a capella belooft het twee boeiende programma’s te worden. In het eerste concert van 12.00 uur zullen de groepen zich presenteren. En tijdens het tweede concert van 15.00 uur de individuele zangers en zangeressen. Dat doen zij o.l.v. sopraan, zangpedagoge en muzikaal leider Ien Bouwmans (Zangschool Innervoice). Ze worden begeleid op de vleugel door pianiste Kiny Wenstedt-Hinlopen.

Over Zangschool Innervoice
Zangschool Innervoice wordt al 25 jaar geleid door zangeres en zangpedagoge Ien Bouwmans. Zij geeft privé zangles en lessen aan zangroepen. De individuele zanglessen worden gegeven in een prettige omgeving en zijn er voor jong en oud. Een natuurlijk stemgebruik, ademhaling, muzikaliteit en zelfbewustzijn staan centraal. Hieraan ligt de Lichtenberger methode ten grondslag. Alle muziekstijlen staan op het repertoire. Leerlingen worden door haar begeleid op de piano. Zanggroepen oefenen in kleine groepen van 3 tot 6 personen. Dan ligt het accent op het ontwikkelen van het gehoor, de stem en meerstemmigheid. Centraal staan samen/koorklank, zelfstandigheid, ritmiek en klankkleur.

Kiny Wenstedt-Hinlopen (Gemonde) volgde aan de Nijmeegse muziekschool pianoles en tevens liedbegeleiding bij A.Seyler (Nijmegen), later oa bij Niek Duiven, Nicole Krijnen en Julia Wasowicz. Zij begeleidt vooral vocalisten (leerlingen van Caroline Spanjaard en Ien Bouwmans) en cellisten (leerlingen van Wikkie Vis). 

Talentenklas Amsterdams Conservatorium. Toppers naar Kasteel Heeswijk!

Zondag 2 juli 2017

12:00 – 13:00 uur, Kasteel Heeswijk
De Talentenklas van het Amsterdams Conservatorium verzorgt het koffieconcert van Kasteel Heeswijk met enkele toptalenten uit die klas, w.o. Nozomi Akamatsu (Japan), Frank Monster, Zara Le Clercq en Stefan Bele (België) en wonderkind Julia Nefedov uit Eindhoven. Het optreden staat o.l.v. Marianne Boer, hoofdvakdocent aan de Sweelinck Academie, de nationale opleiding voor jong toptalent van het Conservatorium van Amsterdam.

De leerlingen van Marianne Boer presenteren zich hier met een heel divers repertoire.
Nozomi Akamatsu speelt Rachmaninov. Nog maar net een jaar vanuit Japan naar Nederland verhuisd en ze heeft  al een plekje veroverd in het Nederlandse muziekleven: ze werd 2e in de landelijk halve finale van het Prinses Christina Concours.
Frank Monster http://www.frankmonster.com en Zara le Clercq wonnen in hetzelfde concours een aanmoedigingsprijs en een eervolle vermelding. Ze spelen Brahms en Mendelssohn. Leuk is om te zeggen dat Frank eveneens ook niet onverdienstelijk hoorn speelt. Stefan Bele zal Bach spelen. Hij is naast dat hij pianist is ook een veelbelovend componist. In Antwerpen ging in mei van dit jaar een werk van hem in premiere met orkest.
Julia Nefedov is met haar 9 jaar de jongste, zij heeft al vaker op kasteel Heeswijk gespeeld, woont in Eindhoven en is onlangs zowel op Omroep Brabant als bij het programma “Superkids”op RTL-4 te zien en te horen geweest.

PROGRAMMA
Rachmaninov:
Brahms:
Mendelssohn:
Glinka:

Meer programmainformatie volgt.

Marianne Boer http://www.marianneboer.com debuteerde op tienjarige leeftijd leeftijd in een pianoconcert van

Haydn. Vervolgens werd ze op haar vijftiende geselecteerd als jong talent voor de jubileumuitzending
van Für Elise in de Grote Zaal van het Concertgebouw, waar ze een pianoconcert van Mozart uitvoerde
dat live werd uitgezonden op televisie. In 1992 studeerde ze af aan het Sweelinck Conservatorium bij Jan
Wijn. Ook studeerde ze muziekwetenschap aan de universiteiten van Amsterdam en Utrecht. Als soliste
heeft Marianne opgetreden in vele pianoconcerten. Ze won het Jaques Vonk Pianoconcours en werd twee
maal onderscheiden met de Zilveren Vriendenkrans van het Concertgebouw. Daarnaast speelt ze diverse
kamermuziekensembles. Met Maurice Heugen, solofluitist van de opera te Zürich, vormt zij al meer dan
dertig jaar een duo. In 1991 wonnen zij de eerste prijs op het internationale concours Rovero d’Oro te
Italië. Marianne maakte negen cd’s.In 2012 verscheen een boek met bijbehorende cd met de preludes van
de vergeten componist en pianist Mischa Hillesum. Marianne speelde de wereldpremière in de Nieuwe Kerk te Amsterdam en was de editor voor Donemus van de bijbehorende bladmuziekuitgave. De AVRO maakte hierover een televisiedocumentaire. Vele voordrachten met Leo Samama volgden in binnen- en buitenland. Sinds 2013 schrijft Marianne voor het blad Pianowereld. In 2014 nam ze muziek van Chopin op voor de Nederlandse speelfilm ikjijhijzij.Sinds 1997 is Marianne Boer als docent/repetitor verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook werkte ze vijf jaar lang als hoofdvakdocent piano aan het University College Roosevelt te Middelburg. Tegenwoordig is ze hoofdvakdocent aan de Sweelinck Academie, de nationale opleiding voor jong toptalent van het CvA.https://www.conservatoriumvanamsterdam.nl/docenten/klassiek/marianne-boer/